Ontwikkelingsgerichte opvang met voor- en vroegschoolse educatie (VVE)
Jonge kinderen leren door te spelen. Ze willen graag groot zijn en bij ‘ de-grote-mensen-wereld’ horen. Dat is hun motief om te leren. Met de ontwikkelingsgerichte Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) methodiek Speelplezier is er voor de kinderen bijzonder veel aandacht voor de taalontwikkeling. Een rollenspel, gesprekjes voeren, vragen stellen: het daagt je kind uit om te praten en nieuwe woorden te leren. De locatie biedt themahoeken waar je kind ongestoord kan spelen. De pedagogisch medewerkers begeleiden je kind in het spel, zonder daarin te sturen.
De 2 jarigen worden voorbereid op de Voor- en Vroegschoolse Educatie. Je kind komt twee dagdelen per week in een peutergroep als het twee jaar is. Vanaf 2,5 jaar kan je kind, mits er plaats is, vier dagdelen per week komen. De Schakel heeft 2 groepen. In groep 1 komen kinderen 2 ochtenden en 2 middagen naar de opvang. Groep 2 is alleen 's ochtends open.
Contact met jou als ouder
Een goed contact met jou als ouder vinden wij essentieel. Niet alleen in de dagelijkse wederzijdse overdracht, maar je wordt ook nauw betrokken bij de taalstimulering. Bij elk nieuw thema wordt een korte bijeenkomst gepland, waarin we samen de materialen die bij een thema horen bekijken en bespreken zodat je er thuis mee aan de slag kunt gaan.
Nauw contact met de gekoppelde basisschool
Alle VVE-locaties hebben een koppelschool. Zowel in het onderwijs als de opvang is er veel aandacht voor eigen ontwikkeling, samenwerken en zelfstandigheid. Er vindt goed overleg plaats tussen de pedagogisch medewerkers van Flow kinderopvang en de leerkrachten van de koppelschool. Dit maakt de stap naar de basisschool straks klein. Dankzij mooie programma’s en structuren biedt de opvang een herkenbare en vertrouwde omgeving. De pedagogisch medewerkers hebben de directe contacten met de scholen. Hierbij kun je denken aan het afstemmen van VVE thema’s, organiseren van gezamenlijke activiteiten en vieringen maar daarnaast ook het overdragen van kinderen die gaan starten bij de basisschool. Zij hebben vier keer per jaar een koppeloverleg en bespreken daarbij de doorgaande leerlijn van voor- naar vroegschoolse educatie. Ook maken we afspraken over de invulling en de richting die we in gaan met betrekking tot VVE.
Klik
hier om het jaarlijks inspectierapport van de GGD in te zien.